Chcel by som nejaký gramofón do 500 Euro…
Tak začala správa od Michala, s ktorým som sa nevidel už nejaký ten rok.
Odsťahoval sa do iného mesta a ani jeden z nás nie je zrovna typ, čo by mal nutkanie obvolávať členov bývalej partie a organizovať stretnutia. Rozposlal som ale pozvánky k novej FB stránke a on sa hneď chytil. Že by chcel gramofón a rozpočet je cca 500 Euro… to bola iba polovičná pravda. Hneď za tým nasledovala informácia, že nemá ani zosilňovač ani reproduktory a či by sa teda dalo vystrúhať niečo schopné pri takto obmedzenom rozpočte. A mohlo by to mať aj bluetooth. V tom momente mi zavibrovali hodinky s upozornením, že by som sa mal trochu ukľudniť… Nie, gramofón s bluetoothom a usbčkom nechceš. Poskladáme peknú vintage zostavu a streamer možeme pripojiť dodatočne cez AUX. Michalovi sa tá predstava páčila a v zásade si to vždy aj takto nejako predstavoval.

Mal som v hlave celkom jasnú predstavu, ako by tá zostava mohla vyzerať.
Gramofón Thorens TD145 mk II, aký sám používam a mám ho veľmi rád. Jeden kus je akurát na predaj za dobrú cenu na istom inzertnom portály.

K tomu pekný zosilňovač
zo 70tych rokov s VU metrami. Ideálne nejaký Pioneer, Technics, alebo čo príde pod ruku.

Nakoniec nejaké väčšie regálovky
z prelomu 70tych-80tych rokov (Acoustic Research, Sansui, HansDeuch, JBL). Mal som ale trochu obavu, ktorá sa ukázala ako veľmi opodstatnená, že tie reproduktory budeme musieť vyriešiť dočasne trochu inak, pretože na ne nebude stačiť rozpočet.
Thorens sa žiaľ predal deň predtým ako som sa ozval. Do frasa… pozeral som na neho mesiac a nikto to nechcel.
Predajca mal ale v ponuke veľmi peknú zostavu zosilňovača s tape deckom, tak som to išiel hneď pozrieť. Konkrétne to bol zosik Nordmende PA 1100 a deck Nordmende CD 1050. Naživo to vyzeralo ešte lepšie ako na fotkách a za 120 Euro sa to naozaj nedalo nekúpiť.
Bolo v ponuke aj zopár zaujímavých gramofónov, ale najviac mi padol do oka Dual CS 750. Pre ten som sa vrátil na druhý deň. Za 280 Euro asi nič lepšie momentálne v ponuke nenájdem. Všetko sa to zdalo byť na 98% funkčné, tak som mal naozaj veľkú radosť ako som dobre nakúpil. Bude to chcieť iba minimálny servis, ale za 1 deň a 400 Euro mám úlohu takmer splnenú. Reproduktory sa nejako už vyriešia.
S kazeťákom a gramofónom som sa nemýlil. Až na pár drobností nad rámec bežnej údržby boli tieto zariadenia úplne v poriadku. Zosilňovač ale potrápil trochu viac ako som čakal. Postupným testovaním sa totižto ukazovali nové a nové problémy. Poďme si teda trochu zosumarizovať čo všetko táto zostava potrebovala.
Nordmende HiFi Amplifier PA 1100
Integrovaný stereo zosilňovač vyrábaný v Nemecku okolo roku 1978. Výkon 2x 35 W (4 Ohm). Pôvodná cena 578 DM.
Nordmende HiFi Cassette Deck CD 1050
Kazetový deck vyrábaný v nemecku okolo roku 1978. Pôvodná cena 498 DM.
Dual CS 750
3 rýchlostný poloautomatický gramofón, vyrábaný v Nemecku v rokoch 1991-1992. Jeden z najvyšších modelov remeňom poháňaných gramofónov tejto značky. Pôvodná cena cca 800 DM.
Nordmende HiFi Cassette Deck CD 1050
Na prvý pohľad vyzeral úplne bezchybne. Kazety prehrával, pretáčanie fungovalo, počítadlo otáčok počítalo, VU metre tancovali. Zatiaľ všetko OK. Dohrala ale kazeta a motor sa nevypol… šmýkalo ho naprázdno. Takže predsalen bude potrebné vymeniť gumičku pohonu. Následne som si všimol, že aj pretáčanie nejako divne zrýchľuje a spomaľuje.
Objednal som teda z jedného českého e-shopu celú sadu gumičiek za necelých 15 Euro aj s poštovným. Ich výmena bola nečakane jednoduchá a zhruba po 20 minútach bola oprava hotová. Následne už iba demagnetizácia hláv a kazeťák môžem považovať za hotový.
Gramofón Dual CS-750
Jeden z najvyššich modelov poloautomatických gramofónov od nemeckej značky Dual. Vyzerá veľmi minimalisticky a jednoducho, ale v skutočnosti je to naozaj sofistikovaný stroj. Kremíkom riadená stabilizácia otáčok servo pohonu taniera, automatické spustenie motoru pri pohnutí ramienka smerom k tanieru, ramienko sa spustí na platňu až po dosiahnutí požadovanej rýchlosti, automatické zdvihnutie ramienka pri zaznamenaní incidentu (napr. silnejšie otrasy, alebo zmena rýchlosti taniera) a následne opätovné spustenie keď sa otáčky stabilizujú, automatické zastavenie motoru a zdvihnutie ramienka na konci platne atď.
Už pri testovaní gramofónu u predajcu som si všimol, že tam dochádza k nejakým epizódam a bude potrebná údržba. Tanier sa roztáčal dosť pomaly a otáčky boli chvíľami nestabilné. Vyzeralo to na starú vyťahanú gumičku a pravdepodobne aj na problém s prepínačom rýchlosti. Tieto podozrenia sa ukázali ako skutočné a jednoducho odstrániteľné príčiny problémov. Nová gumička cca 15 Euro a vyčistenie prepínača rýchlostí zhruba na hodinu práce. Keďže už som to mal celé rozobraté, tak som pri tej príležitosti rovno premazal aj motor a ložisko taniera. Po opätovnom zložení už nasledovalo iba nastavenie odpruženia do vodováhy, impregnácia dreva včelým voskom s pomarančovým olejom a samozrejme nastavenie prenosky (prítlak, antiscating, presah, nulové body atď).
Po takejto údržbe je gramofón v naozaj veľmi peknom stave a hrá výborne. Doprial by som mu lepšiu prenosku, ale už s lacnou Ortofon OM10 je to viac ako dobré.
Zosilňovač Nordmende PA 1100
Počas testovania u predajcu som si všimol iba vysoký šum pri nastavovaní hlasitosti, čo znamenalo, že bude potrebné prestreknúť ovládacie prvky nejakým čističom kontaktov a trochu to rozkýchať. To žiaľ pomohlo iba čiastočne. Ovládacie prvky už tak nešumeli a nepraskali, ale celkovej funkcionalite to moc nepomohlo. Čo sa tu teda všetko dialo a aký cirkus som si užil s týmto zosikom…
Inštalácia nových terminálov na reproduktory
Pôvodné reproterminály sú typu DIN… taká tá okrúhla koncovka s dvomi kolíkmi. Tieto koncovky sa stále dajú kúpiť a zakončiť nimi káble reproduktorov. Problém ale je, že tieto nové koncovky majú trochu kratšie kontaktné kolíky a v tých starých termináloch proste nedržia. Aj keď trochu invazívne, tak najlepšie riešenie je tieto staré terminály proste vymeniť. Aby som ale nemusel pôvodný dizajn a funkcionalitu kompletne zlikvidovať, tak som sa rozhodol pridať terminály na banániky priamo pod pôvodné konektory. Tieto banánikové terminály sú vo vnútri napojené na kontakty terminálov reproduktorov A. Takže ak sa bude používať iba jedna sada reproduktorov, tak je na výber zapojenie cez DIN, banániky, alebo vidličky. Pre reproduktory B ostávajú iba pôvodné DIN konektory.
Výmena kondenzátorov
Keď už som konečne mohol pohodlne zapojiť reproduktory a spokojne som sa pustil do posluchového testovania, tak som si všimol, že jeden VU meter skáče trochu menej ako ten druhý. To môže byť problém v nastavení VU metrov, alebo jeden kanál hrá slabšie. Po pripojení osciloskopu na výstup zo zosilňovača sa potvrdila tá horšia možnosť… Jeden kanál hrá asi o 25% tichšie. Keďže to má už vyše 45 rokov, tak mi hneď napadlo, že sa opúšťa nejaký kondenzátor. Strašne sa mi do toho nechcelo, ale chcem aby to bolo dobré. A keď už meniť kondenzátory, tak rovno všetky, nech je pokoj.
Stále to nie je OK
Vymenené všetky elektrolytické kondenzátory v RIAA sekcii, v predzosilňovači aj v koncovom zosilňovači a osciloskop stále tvrdí, že jeden kanál stále hrá slabšie. Takže musím merať. Rozdiel v hlasitosti som objavil už na vstupnom signály pred spracovaním a to konkrétne na doske ovládania stereováhy. Podľa schémy je na túto dosku priamo napojený aj mute switch.
Takže mute swtich a potenciometer stereováhy odpájkovaný, rozobraný, prečistený, zmontovaný… a bingo. Úrovne hlasitosti sú v jednej rovine. Neuveriteľné.
Teraz k sekcii gramofónu
Tak sa konečne dostávam k zapojeniu gramofónu s úmyslom iba si vychutnať výsledky tohto nečakaného boja… no diabol v Nordmende sa nevzdáva. Jeden kanál hrá úplne potichu. Po chvíľke pátrania zisťujem, že prepínač Source – Tape sa opúšťa a funguje iba v určitej polohe. Takže rozobrať, odpájkovať, prečistiť poskladať.
Skúška gramofónu II
S malou dušičkou znovu zapájam gramofón a ide sa testovať – už konečne iba počúvať. Zdá sa, že som vyhral a všetko funguje ako má. Ale naozaj sa to iba zdá. Ten zvuk z gramofónu nie je taký ako by som čakal. Je to síce o dosť nižšia trieda komponentov oproti tomu na čo som zvyknutý, ale toto je naozaj zlé. Basy sú celkom výrazné, ale to je asi tak všetko. Od spodných stredov až hore je zvuk totálne plochý a nezáživný.
Nakoľko iné vstupy hrajú dobre, tak problém už môže byť iba v sekcii RIAA, alebo v prepínači vstupov. Prepínač vstupov bol asi posledný prepínač, ktorý som ešte nerozobral a nevyčistil, tak som sa do toho hneď pustil.
Operačný zosilňovač v RIAA
RIAA predzosilňovač je založený na 8 pinovom operačnom zosilňovači JRC4558DD. Je to už veľmi starý a dávno prekonaný zosilňovač, pričom náhrada s lepšími parametrami stojí zhruba 0,9 Euro. Objednal som teda tri rôzne operačné zosilňovače a na miesto pôvodného som na dosku napájkoval objímku pre 8-pinové čipy… aby som ich mohol jednoducho testovať a meniť podľa chuti.
Ihneď po nasadení operáku TL072CP bolo počuť obrovský rozdiel v kvalite zvuku. Celé spektrum kompletne ožilo. Očakával som, že rozdiely budem musieť pracne hľadať a namýšľať si, že ich počujem. Hneď po spustení prenosky na platňu ale bolo počuť, že ten zvuk je úplne inde. Následne som postupne vyskúšal aj tie ďalšie dva operáky (NJM2068DD a NE5532P), ale tam už som žiadnu extrémnu zmenu nepostrehol. Nakoniec som tam ale nechal NE5532P, ktorý sa mi z nejakého dôvodu páčil najviac.
No, a to je asi tak všetko
Aj keď je tento článok dosť dlhý, tak je to stále iba krátky výcuc postupov a udalostí, ktoré projekt sprevádzal. Celý tento cirkus trval vyše troch týždňov. Samozrejme som na tom nerobil 8 hodín denne, každý deň v týždni. Bolo tam ale veľa googlenia, kukania do schémy, čakanie na diely, zbytočné merania a pátranie po príčinách fantómových problémov, ktoré boli spôsobené mojou blbosťou.
Dnes sa už Michal teší zo svojej zostavy a ja sa teším, že mám poriadok na stole a môžem sa venovať niečomu inému